Fuck massmedia och reklambyråer

Nu kanske jag verkar OVANLIGT GNÄLLIG, men mitt humör är…. (skriver dessa rader från sängen, det är nån elak influensaskit som slagit till). Roffe med bloggen Verksamhetsfilosofen skrev nyligen en intressant bloggpost om undermålig journalistik. Det där kommer mig att tänka på Angelina Jolie och ”skvallertidningen” Det var en fet rubrik på framsidan, det handlade om knark. Hur motbjudande skamligt det än kan te sig så måste jag faktiskt erkänna att jag läste skiten och insåg direkt. Meningen med artikeln var inte att skriva en nyhet eller ens att utröna huruvida Angelina Jolie knarkar än eller inte (man hade letat fram en langares 10-15 år gamla bilder från tiden när hon verkligen hade problem) utan att sälja lösnummer, skit samma om det man skrev var sant eller inte. När sedan lirare som sitter och skriver ihop sin skit någon gång omnämns i nån av dom riktigt dåliga REKLAMRADIOSTATIONERNA (ni vet dom där som jämt spelar en massa trist muzak för Stureplan och har programledare som hela tiden är så sälj, sälj, sälj hysteriska så man undrar om chefen ger dom amfetamin till morgonkaffet) någon gång omnämner nån av lirarna från skvallerbladen så är det inte helt sällan i berömmande termer, typ

”En av Sveriges vassaste nöjesjournalister”

Alltså, vart fan är vi på väg?

Och sedan är det det här med massmedias alltmer högljudda gnäll över att allt fler gör som jag och använder Adblock eller nåt annat för att blocka reklamen (här kan jag tillägga att enbart Adblock verkar inte riktigt räcka längre, somliga reklamföretag har tydligen kommit på nåt som gör att dom absolut allra mest störande annonser man kan tänka sig, ni vet, helsides popups som täcker hela skärmen ibland lyckas smita igenom.

För lite sen, strax före midsommar så stötte jag på en vädjande röd skylt hos ett av bladen ”med mindre bra journalistik”, den vädjade om att man skulle stänga av adblock för att trygga fortlevnaden av bladets kvalitetsjournalistik. Sidan som den där vädjan dök upp på länkade bland annat till en artikel om var i Europa man kan köpa billigast sprit + diverse m.m +++ typ.

Jag säger: fuck massmedia och reklambyråer.

Till sist:

Det finns ett gammalt ordspråk: Den som gapar över för mycket mister ofta hela stycket eller som i den webbaserade delen av massmedias fall, läsarnas lust att ta del av reklam, kanske något för massmedia att fundera över?

Till sist 2:

Månne om det finns en särskild plats i helvetet reserverad för den reklammakare som uppfann helsides popups?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s