Sajtägare & annonsörer har till 100% sig själva att skylla (uppdaterad)

Det är inte så ofta jag besöker IDG numera. Men ändock, just idag så gjorde jag ett av mina alltmer sällsynta besök där, läste en artikel som handlar om annonsblockering.

Vad händer när alla blockerar annonser på nätet?

”En fjärdedel av alla svenskar blockerar annonser. Vad händer med innehållet på nätet när pengarna försvinner?”

I artikeln så pratar man med en branschföreträdare, Charlotte Thür som är VD för IAB Sverige (intresseorganisation för digital marknadskommunikation)

”På sikt måste man göra två saker säger hon. Dels se till att göra bättre annonser, riktad och relevant reklam som besökarna inte vill blockera. Dels måste man se över hur man tar betalt på nätet.”

Man kan helt frankt och utan att skräda orden det minsta lilla säga att branschen har sig själv till 100% att skylla för den uppkomna situationen. Mycket vill ha mer och när mycket vill ha mer så är det inte alltid (snarare mer sällan) som mycket förstår när användarna börjar få nog och säger ”Fuck You” till mycket.

Jag tillhör själv dom skoningslöst annonsblockerande internetanvändarnas skara, det finns flera skäl till det eller snarare saker som stör mig nåt så ini helvete med dagens webbannonsering. Och när man stör sig ”nåt så ini helvete” då blockeras annonserna utan prut, punkt slut, så är det bara liksom.

Saker just jag stör mig på!

1: Det absolut värsta otyget som existerar är helsidespopups med en reklam som är totalt irrelevant till det innehåll man klickat för att läsa. IDG liksom många dagstidningar kör med otyget idag. Vet inte vem i branschen som har lurat i vem om att det här är en god idé, för det är det INTE. Folk blir förbannade.

2: Något mindre irriterande än 1 men ändå tillräckligt irriterande för att få den lilla annonsblockerardjävulen i en att vakna till liv är irrelevant reklam i stora reklamrutor med skrikiga färger, gigantiska typsnitt och saker som blinkar och låter.

Nr 1 ovan får mig helt tveklöst att utan pardon blockera inte bara helsidespopupsen utan även (i ren ilska) allt, precis ALLT i reklamväg som går att blockera bort. Nr 2 om det är tillräckligt frekvent får en också att göra samma sak.

Jag har ibland provat att stänga av annonsblockeringen under några dagar och snabbt insett följande: Näe, det här går inte, webben idag (och då inkluderar jag även många sajter som betraktas som seriösa) är helt enkelt en nästintill osurfbar upplevelse utan annonsblockering påslagen.

Uppdatering 20151004

Bloggaren Jörgen Städje har på sin blogg Realistklubben skrivit en alldeles ypperligt bra sak om ”reklameländet”. Den bör man läsa och alldeles särskilt så om man jobbar med media/reklam.

När alla blockerar reklam

”Så vad händer den dag alla blockerar reklam i sina datorer? Reklammakarna har bäddat åt sig med blinkande, rullande elände och nu får man ligga som man bäddat.”

Enough is enough, folk har helt enkelt fått nog av kombinationen påträngande reklam + urvattnat innehåll som i värsta fall dessutom sprids ut över flera ”klick” för att kunna läsas i sin helhet (MSN = ett bra skräckexempel)

End…

2 reaktioner på ”Sajtägare & annonsörer har till 100% sig själva att skylla (uppdaterad)

  1. Proaktiv är ett så fint svengelskt ord, som folk älskar att svänga sig med, när de vill verka som om de är pålästa och väl förberedda. Här har vi en hel bransch, mediebranschen, som inte är det minsta proaktiv. Motsatsen till proaktiv är ”gå på i ullstrumporna” och vänta tills gravens väggar rasar in. Och sen klaga. Varför göra något om man kan fortsätta som förut och klaga sig ifrån ansvaret?

    Gilla

    • Vi förstår båda två att ”pumpa på med mer och mer reklam och allt mindre innehåll med substans” inte är någon lösning när människor redan för flera år sedan började tröttna på vad som var nivån då. Så varför vill inte mediabranschen begripa det självklara och uppenbara? Det borde ju i proaktivt syfte finnas vissa ekonomiska och karriärmässiga incitament för att göra det.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s