Som nybörjarfräsch på IT-support så har jag redan insett något, vad då? Jo, att stora organisationer med många androidenheter kommer att drabbas av onödiga kostnader om det saknas bra rutiner för vad som ska ske när dessa enheter byter användare/ägare.
Varför då?
Jo, det hela började med Android Lollipop 5.1 & FRP. FRP är en förkortning för något som heter Factory Reset Protection och som finns med från och med Lollipop 5.1 och framåt. Översatt till svenska så handlar det hela om skydd mot fabriksåterställning vilket ju normalt görs när en ny användare/ägare i en organisation tar över en enhet som någon annan haft förut. FRP innebär i korthet att det googlekonto som finns på enheten MÅSTE avslutas alternativt att man har tillgång till inloggningsuppgifterna för detta konto för att en fabriksåterställning ska gå att göra. Lätt alltså att räkna ut vad som kan tänkas ske när en användare som exempelvis avslutar sin anställning lämnar tillbaks sin nyare androidenhet MEN har glömt att plocka bort enhetens googlekonto eller lämna över inloggningsuppgifterna till detta i samband med att enheten lämnas tillbaks. Då kan det bli DYRT.
End…